Ponad 13 tys. pasażerów przewiezionych w lipcu – złotoryjska komunikacja miejska nie traci na zainteresowaniu także w wakacje. Z danych ratusza wynika, że jeśli autobusy miały opóźnienie, to wynosiło ono średnio ok. 2 minuty. – Mamy różne opinie mieszkańców, zarówno pozytywne, jak i negatywne, chcemy, żeby do części z nich odniósł się operator pojazdów – mówi burmistrz Paweł Kulig. Uwagi dotyczące funkcjonowania przewozów można zgłaszać na bieżąco. W jaki sposób?
Bezpłatna komunikacja miejska w Złotoryi pierwszy kwartał funkcjonowania ma za sobą. Od 17 kwietnia, czyli od dnia uruchomienia dwóch autobusów elektrycznych, przejechały one na wyznaczonych trasach ponad 21 tys. kilometrów. Komunikacja, której potrzebę wprowadzenia wielokrotnie zgłaszali mieszkańcy, świetnie sprawdziła się też podczas tegorocznych Dni Złotoryi. Stworzony specjalnie na święto miasta rozkład jazdy obejmował blisko sto kursów, dzięki którym złotoryjanie mogli dojechać na teren zalewu. Złotoryjskie solarisy pokonały wtedy przez 3 dni ponad tysiąc kilometrów. Liczba pasażerów przewiezionych w pierwszym wakacyjnym miesiącu oznacza, że statystycznie każdy złotoryjanin skorzystał w lipcu z elektrobusów.
Sieć komunikacyjna liczy obecnie 32 przystanki (ale wkrótce, po zakończeniu przebudowy ul. Cmentarnej, przybędą dwa kolejne). Pasażerowie najczęściej korzystają z tych zlokalizowanych obok Złotoryjskiego Ośrodka Kultury, przy ul. Hożej, koło Parku Handlowego S1 oraz na ul. Legnickiej przy skrzyżowaniu z ul. Wyszyńskiego.
– Wprowadzenie w Złotoryi bezpłatnej komunikacji miejskiej było dla nas dużym wyzwaniem – przyznaje burmistrz Paweł Kulig. – Zadanie jest niezwykle wymagające i naszym celem jest, aby realizować je zgodnie z oczekiwaniami mieszkańców, którzy przekazują mi wiele pozytywnych opinii. Ale są też uwagi krytyczne, które musimy na bieżąco weryfikować oraz interweniować, jeśli są one zasadne.
Opinie o codziennym funkcjonowaniu komunikacji miejskiej można zgłaszać poprzez krótki formularz kontaktowy (moduł „Zgłoś sprawę”) na stronie internetowej miasta: www zlotoryja.pl (wystarczy kliknąć TUTAJ). Można też wysłać maila (również anonimowo) na adres: komunikacja@zlotoryja.pl. Sprawy przekazywane są do wydziału w magistracie zajmującego się komunikacją autobusową oraz do operatora.
Czego najczęściej dotyczą uwagi mieszkańców, które wpłynęły od kwietnia? Zmiany tras przejazdu autobusów i godzin odjazdu z poszczególnych przystanków, stworzenia nowych przystanków (na ul. Grunwaldzkiej przy skrzyżowaniu z ul. Uniejowicką, ul. 3 Maja), sposobu prezentacji i czytelności rozkładów jazdy na przystankach, a także infrastruktury okołoprzystankowej (chodników, przejść dla pieszych). Były ponadto zgłaszane uwagi krytyczne dotyczące m.in.: punktualności kursowania, kultury osobistej kierowców oraz przewozu bagażu, w tym rowerów.
Zgłoszenia były przyjmowane bezpośrednio, telefonicznie, w formie pisemnej i elektronicznej oraz poprzez formularz zamieszczony na stronie miasta. Ratusz zapewnia, że „żadne ze zgłoszeń nie pozostało bez odpowiedzi”.
W ostatnich trzech miesiącach regularnie odbywały się też wizytacje autobusów, mające na celu głównie sprawdzenie prawidłowości realizowanych przewozów, stanu czystości autobusu oraz liczebności pasażerów. Przeprowadzane są przez pracownika Urzędu Miejskiego w Złotoryi. Kontrole przewozów za pomocą dostępnych narzędzi elektronicznych odbywają się wyrywkowo kilka razy w tygodniu lub po zgłoszeniach pasażerów. Uwagi są bezpośrednio kierowane do operatora.
– Chcemy udoskonalać funkcjonowanie komunikacji miejskiej. Po trzech miesiącach od jej uruchomienia wystąpiłem do naszego operatora z prośbą o wyjaśnienie kilku kwestii. Chcemy, aby to zadanie było realizowane według najwyższych standardów – wyjaśnia burmistrz Kulig, który zachęca, aby uwagi dotyczące funkcjonowania komunikacji były zgłaszane niezwłocznie, wraz z opisem sytuacji, datą, linią autobusu i godziną. – To ułatwi rozpoznanie uwag i szybką reakcję ze strony miasta – dodaje.
Filtry