Rewitalizacja linii kolejowej z Jerzmanic-Zdroju przez Złotoryję do Legnicy trafiła do drugiego etapu programu Kolej+, razem z trzema innymi projektami, które przygotował zarząd województwa dolnośląskiego. Warte są razem ok. 800 mln zł. Ostateczne rozstrzygnięcia mają być znane w ciągu trzech miesięcy.
Cztery projekty mają pomóc w likwidacji wykluczenia kolejowego w naszym regionie. Są już gotowe studia planistyczno-prognostyczne dla tych przedsięwzięć, które Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego złożył do PKP Polskie Linie Kolejowe SA, wraz z projektami inwestycyjnymi. Poza linią przez Złotoryję chodzi także o odbudowę stacji Wrocław Świebodzki i budowę stacji Środa Śląska (co ma usprawnić przewozy kolejowe pomiędzy obu miastami poprzez m.in. zwiększenie liczby pociągów), poprawę jakości połączeń Dzierżoniowa i powiatu dzierżoniowskiego z Wrocławiem, a także rewitalizację linii kolejowej Zgorzelec-Bogatynia.
– Planujemy przejąć i przywrócić do życia jak największą liczbę linii kolejowych w regionie, co będzie możliwe m.in. dzięki programowi Kolej+. Chcemy skomunikować jak najwięcej miejscowości w województwie, tak by każdy mieszkaniec Dolnego Śląska mógł swobodnie i bez przeszkód poruszać się po regionie koleją – mówi marszałek województwa Cezary Przybylski.
Orędownikiem przywrócenia połączeń pasażerskich do Złotoryi jest od kilku lat Piotr Karwan, radny sejmiku dolnośląskiego.
– To bardzo ważny krok, by Złotoryja została włączona do połączeń pasażerskich w sieci Kolei Dolnośląskich. Bardzo mnie cieszy, że trzy lata pracy nad tym projektem i rozmowy z wieloma podmiotami odpowiedzialnymi za kolej doprowadziły do jasnego przekazu, że linia znajdzie się w programie Kolej+ wraz z trzema innymi projektami na Dolnym Śląsku – podkreśla Piotr Karwan. – W sejmiku województwa dolnośląskiego, wspólnie z naszymi lokalnymi parlamentarzystami i marszałek Elżbietą Witek, zabiegamy o kolej i likwidację wykluczenia transportowego. Koleje Dolnośląskie dokładają wszelkich starań, aby Dolny Śląsk miał najlepszą kolej w Polsce.
W kolejnym etapie PKP PLK ogłosi w ciągu trzech miesięcy listę rankingową projektów inwestycyjnych. Program Kolej+ zakłada realizację inwestycji do 2028 r. Mają być one dofinansowane przez państwo (PKP PLK) w 85 proc. Pozostałych 15 proc. to wkład własny samorządów zaangażowanych w poszczególne przedsięwzięcia.
– Postaram się, aby połączenia kolejowe do Złotoryi wróciły wcześniej niż w roku 2028 – deklaruje radny Karwan.
Jest też druga pozytywna informacja dotycząca powrotu kolei pasażerskiej do Złotoryi. – Rozmawiałem wczoraj z Tadeuszem Szulcem, dyrektorem Oddziału Gospodarowania Nieruchomościami PKP we Wrocławiu, który gościł już kilka razy w naszym mieście. Przekazał, że złotoryjski dworzec został wpisany na listę dworców przeznaczonych do remontu – mówi burmistrz Robert Pawłowski.
Przypomnijmy, że jakiś czas temu w Urzędzie Miejskim w Złotoryi powstała koncepcja tzw. centrum intermodalnego: z dużym parkingiem samochodowym i dla rowerów, przystankiem dla busów i autobusów, centrum handlowym, stacją do ładowania samochodów elektrycznych oraz przedszkolem w budynku stacyjnym. – Usiądziemy do niej raz jeszcze i przeanalizujemy, które elementy tej koncepcji są niezbędne dla mieszkańców miasta i realne do wykonania, także pod względem finansowym. Zależy nam na tym, aby całość była jak najbardziej funkcjonalna pod względem komunikacyjnym – dodaje burmistrz.