Klientów, którzy drogą elektroniczną załatwiają swoje sprawy ZUS czekają spore zmiany.
Już dzisiaj rozpoczęło się wdrażanie nowego systemu eZUS, który zastąpi dotychczasową PUE ZUS. Wchodząc na stronę Platformy Usług Elektronicznych klienci zalogują się do systemu na nowym ekranie.
Platforma Usług Elektronicznych (PUE) ZUS to pierwszy polski e-urząd. ZUS udostępnił go swoim klientom w 2012 roku i stale rozbudowuje ten system, dzięki czemu coraz więcej spraw można załatwić online. Jednak wygląd ekranów i logika działania platformy nie zmieniły się od początku.
– PUE ZUS wymaga dużych, gruntownych zmian. Klienci niekiedy skarżyli się na trudną obsługę i małą intuicyjność. Docelowo system będzie miał prostą nawigację, intuicyjny interfejs i funkcje dostosowane do wymagań różnych grup klientów, w tym osób ze szczególnymi potrzebami. Na początku sierpnia planowane jest wdrożenie pierwszych zmian w sposobie logowania do systemu – mówi Iwona Kowalska-Matis, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS na Dolnym Śląsku.
Już w sierpniu użytkownik, który będzie chciał zalogować się na PUE ZUS, zobaczy nowy ekran logowania. Przy logowaniu loginem i hasłem pojawią się nowe elementy, dzięki którym portal będzie bezpieczniejszy. Między innymi hasło będzie musiało składać się, z co najmniej 12 znaków i dlatego po zalogowaniu system poprosi o jego zmianę.
– Użytkownik, który poda login i hasło, będzie musiał potwierdzić logowanie kodem weryfikacyjnym. Kod otrzyma SMS-em lub e-mailem. Sposób przekazania kodu zależy od tego, jaki kanał odzyskiwania dostępu użytkownik wybrał w ustawieniach portalu (zakładka (Dane profilu) sekcja (Dane kontaktowe, kanał odzyskiwania dostępu do twojego konta PUE) – dodaje Kowalska-Matis.
W kolejnym kroku użytkownik będzie mógł wybrać konto, z którego chce korzystać, zanim przejdzie do załatwiania spraw w ZUS.
Może to być konto indywidualne (na którym dostępne są role ogólna, świadczeniobiorcy i ubezpieczonego) lub konto płatnika (przedsiębiorcy) albo konto, do którego użytkownik ma dostęp, jako pełnomocnik.
Jeśli klient wybierze konto indywidualne, przejdzie do widoku PUE i będzie mógł wybrać rolę ubezpieczonego (jeśli ją ma) lub świadczeniobiorcy albo rolę ogólną.
– PUE ZUS to system, który łączy wiele funkcji i obsługuje złożone procesy. Nadanie im nowego wyglądu i zoptymalizowanie sposobu działania to ogromne przedsięwzięcie. ZUS będzie je realizować stopniowo. Po pierwsze, dlatego, że system musi być stale dostępny dla użytkowników i musi działać poprawnie, a przy tym ma być bezpieczny i wydajny – zapewnia Iwona Kowalska-Matis.
Rzeczniczka wyjaśnia, że system musi też być na bieżąco dostosowywany do zmian w przepisach prawa i te zmiany mają zawsze najwyższy priorytet. Prace nad wyglądem i wygodnym używaniem PUE muszą być tak zaplanowane, aby klienci bez przeszkód mogli korzystać z usług ZUS.